Retningslinjer for refusjon
Når kan du ha krav på refusjon?
Du kan ha rett til full eller delvis refusjon dersom
Tjenesten ikke ble levert som avtalt (f.eks. uteblitt oppmøte fra vår side) jf. Håndverkertjenesteloven § 11
Det foreligger vesentlige mangler ved arbeidet, og dette ikke rettes opp innen rimelig tid jf. Håndverkertjenesteloven § 24
Frist på å be om refusjon
Hvis du mener tjenesten ikke ble levert som avtalt, må du gi beskjed innen 14 dager etter at tjenesten ble utført jf. angrerettloven § 21 som gir 14 dagers angrerett ved bestilling via telefon, nettside eller hjemmebesøk – forutsatt at tjenesten ikke er fullført, og at du ikke har frasagt deg angreretten
Når gis det ikke refusjon?
For å sikre forutsigbarhet for begge parter, gjelder følgende regler:
-
Det gis ikke refusjon dersom tjenesten er levert som avtalt og uten mangler, jf. håndverkertjenesteloven §§ 5 og 17.
-
Vi gir ikke refusjon når kunden ombestemmer seg etter at tjenesten er utført, jf. §§ 39 og 40.
-
Reklamasjon må skje innen rimelig tid – ellers tapes retten til krav, jf. § 22.
-
Hvis vi ikke får tilgang til boligen, eller arbeidet hindres av forhold hos kunden, må vi fakturere for oppmøte og eventuell tapt arbeidstid, jf. §§ 38, 41 og 42.
-
Dersom det ikke foreligger mangel etter lovens definisjon, har kunden ikke krav på kompensasjon, jf. § 21.